marți, 8 noiembrie 2011

Zakynthos - insula ţestoaselor şi nu numai

Şi nu numai a ţestoaselor, dar şi a epavei de la plaja Navagio, a Grotelor Albastre şi a plajelor fine şi nesfârşite. Asta doar ca să enumerez cele mai cunoscute atracţii ale insulei Zakynthos, sau Zante, a treia insulă ca mărime dintre Insulele Ioniene după Corfu şi Kefalonia, dar cea mai frumoasă şi mai ofertantă dintre ele.

Cum ajungi in Zakynthos:

Cu avionul sau cu maşina. Sau dacă eşti îndeajuns de ambiţios şi ai nervii bine puşi la punct, cu autocarul.
Navagio
Găseşti nenumărate oferte de cazare şi transport în oferta agenţiilor de turism româneşti, una mai avantajoasă decât alta, însă eu am preferat să mă duc, ca de obicei, pe cont propriu, cu maşina personală şi cu www.booking.com la îndemână.
Sunt aproximativ 1300 de km din Bucuresti până pe insulă, via Ruse - Sofia - ieşire din Bulgaria pe la Kulata - Thessaloniki - Larissa - Patra - iar apoi cu feribotul de la Killini - până în capitala insulei, orăşelul Zakynthos. Eu am facut drumul din două bucăţi, la dus abătându-ne un pic de la rută pentru a vizita mănăstirile de la Meteora unde am şi înnoptat. Însă la întors, am mers aţă Zakynthos - Bucureşti. Trezit la 5 dimineaţa, 1 ora pe feribot, apoi ajuns la 10 seara în Bucureşti. 17 ore în total din care o oră petrecută pe feribot, şi mult timp pierdut pe şosele din Bulgaria despre care am mai povestit mai demult. În Grecia unde nu e autostradă e drum cu o banda jumate pe sens, cum cel de la Bucureşti spre Buzău, iar grecii sunt şoferi mai dilii ca noi...pe drumurile alea naţionale se merge mai repede decât pe autostradă.

Cazare şi transport:

Am ales pentru vacanţa noastră de 8 zile, staţiunea Tsilivi, foarte populară printre englezi şi germani, mai puţin pentru români, ceea ce pentru mine a fost un element hotărâtor. Deasemenea are una dintre cele mai mari plaje de pe insulă, categorisita cu Blue Flag, precum şi multe taverne, restaurante şi alte "distracţii" pentru omorârea timpului. Rezervarea am facut-o tot prin www.booking.com la Balcony Hotel, unde pentru 35 de euro/noapte am avut parte de o panoramă extraordinară. Terasa hotelului, situat pe o stâncă ce domină plaja din Tsilivi face toţi banii. Mai greu cu scările pe care trebuie sa le urci/cobori pana la plajă, dar deh...mersul pe jos face piciorul frumos.
Pe booking.com doar gaseşti peste 150 de unităţi de cazare, pentru toate bugetele şi gusturile, asta dacă nu te satisface oferta nici unei agenţii de la noi.
Harta Zakynthos
Dacă ai venit fără maşină aici, nici o problemă, poţi închiria cam orice mijloc de locomoţie îţi trece prin cap, de la maşini normale la jeep-uri, atv-uri, scutere şi motociclete. Preţul pentru o maşină este de 40 de euro pe zi la prima strigare, dar totul e negociabil. Scuterele cam la jumătate de preţ.

Plajele:

Deşi aveam alături una dintre cele mai frumoase şi căutate plaje din Zakynthos, Tsilivi, în primele noatre zile de şedere bătea văntul al naiba de tare aşa că am preferat să mergem pe partea sudică a insulei, mai ferită dein bătaia brizei.
Aşa am descoperit plaja Gerakas, probabil ce-a mai fină şi mai plăcută de pe insulă, plajă în mare parte neamenajată deoarece e protejată ca fiind locul unde îşi depun ouăle ţestoasele uriaşe, sau Caretta Caretta cum le zic ei. Ţestoasele astea sunt la fel de comune ca Yeti sau Bigfoot, eu in 8 zile petrecute acolo nereuşind să le vad decât în poze. Nici nu m-am prea chinuit, de ce să nu recunosc...:)
Altă plajă foarte mişto, ceva mai intimă şi mai retrasă, cu multă şi cu un restaurant superb este Porto Zorro, aflată nu deparde de Gerakas, ceva mai spre nord.
Plajele mari cum sunt Bana beach, Argasi sau Laganas, nu m-au impresionat cu nimic. Nisipul foarte fin este caracteristic tuturor, la fel şi toate facilităţile cum ar fi skyjet-uri, parasailing...etc, însă cam prea gălăgioase şi aglomerate pentru mine.
Un loc superb şi extrem de retras, pentru că este foarte greu de ajuns acolo este Dafni, pentru care îţi trebuie o hartă extrem de detaliată şi unde ajungi după ce treci un deal asemănător cu dealul negru, nu în întregime asfaltat. Dafni nu e o plajă propriu zisă, este un fel de refugiu într-o lizieră cu o mică făşie de nisip, ascunsă de hoardele de turişti şi de traseele bătute de ei.

Obiective turistice:

Cel mai mare oraş este capitala Zakynthos, care are o populaţie de vreo 40 de mii de oameni, un port în care trag multe vase de croazieră şi multe straduţe pitoreşti şi întortocheate. Nimic deosebit însă, oraş grec de provincie, cu ceva influenţe italiene, şi cam atât. În schimb mulţi vânzători ambulanţi, multe taverne cochete, şi pub-uri gălăgioase, fac din Zakynthos un loc al naiba de populat şi viu, care te atrage ca un magnet.
Plaja Gerakas
Cea mai cunoscută atracţie, şi o adevărată minune a naturii, o reprezintă plaja Navagio, cunoscută atât datorită nisipului de un alb strălucitor şi a apei azurii, cât mai ales datorită epavei unui vas italian, naufragiat aici în urma cu vreo 30 de ani. La plaja Navagio se poate ajunge doar de pe mare, ori în cadrul unei excursii de o zi cu un vas mare, ori prin închirierea uneia din zecile de bărci disponibile în mai toate staţiunile insulei. Oricum ar fi dacă ai ajuns în Zakynthos şi nu ai văzut Navagio măcar de la punctul de belvedere situat sus pe  munte, şi accesibil cu maşina, înseamnă că ai venit degeaba.
Grotele Albastre, sau Blue Caves, pot fi vazute cum trebuie doar din bărcuţe mici care pot pătrunde, printre stâlpii de roca, care formează un mic labirint în nordul insulei, labirint prin care lumina pătrunsă la amiază dă apei o culoare de un albastru îmbătător.
Să nu uit de ţestoase, simbolul insulei, protejate bine de tot, atât de bine că trebuie să ai mare noroc să zăreşti una. Se fac excursii organizate sau poţi închiria bărcute pentru a ajunge la insula Ţestoaselor, o mică stâncă la vreo 200 de metri de ţărmul plajei Gerakas. Excursiile însă nu îţi garantează nimic altceva decăt pierderea banilor, ţestoasele fiind tare scumpe la vedere. În schimb pe plaja Gerakas sunt multe cuiburi ale ţestoaselor, semnalizate ca atare, cea mai mare şansă sa vezi ţestoase probabil fiind să stai langă cuiburile alea până când o ieşi puii din ou....
Broasca minune
Ce am enumerat eu mai sus, reprezintă doar cele mai importante şi cunoscute obiective din insula Zakynthos, însă aş recomanda oricui închirierea unei maşini şi baterea de-a lungul şi de-a latul a întregii insule. Nu este foarte mare şi oferă nişte locuri si privelişti care îţi taie respiraţia.
Eu printre altele am mai vizitat şi spitalul municipal din Zakynthos, că nevastă-mea a reuşit să fie singura persoană muşcată de Dumnezeu cine ştie ce, într-o apă limpede "ca cristalu'", fără meduze, fără nimic şi cu zeci de copii care se scăldau în linişte şi pace. N-o fi un obiectiv turistic deosebit, însă măcar m-am convins că la noi în spitale nu e totuşi atât de rău cum se zice....
Portul Koula, plaja Xigia, portul Nikolaos sau carările care duc către bisericuţe izolate, sau către mici aşezări, ascunse indiscreţiei turismului în masă, îţi înmulţesc amintirile despre locul ăsta binecuvântat. Tot ce trebuie să faci e să ieşi de pe strada principală, şi sa te laşi purtat de spiritul de aventură către locuri care îţi vor rămâne pentru totdeauna în suflet.
Feribotul

Pe plaja Gerakas

Cuiburi de Ţestoase

Vedere de la balconul meu (plaja Tsilivi)